Donderdag 12 mei 2016

12 mei 2016 - Frederikshavn, Denemarken

donderdag 12 mei 2016

Vanmorgen op tijd opgestaan om naar Skagen te fietsen. Volgens Weeronline gaat het weer veranderen maar deze dag kreeg nog een 9, windkracht 3, minder dat we tot op heden hebben gehad, droog en een graad of 22, dus daar willen we nog van profiteren.

Tijdens het ontbijt kwamen er tractoren met palmbomen langs op weg naar het palmenstrand, dat moet natuurlijk voor de Pinksterdagen weer ingericht zijn, geprobeerd te fotograferen wat niet zo goed gelukt is.

Om 9.30 uur zoeven we weg, op groot blad, wind in de rug we halen zo zelfs 33 km/u, de eerste 20 kilometers op een fietspad langs de N-weg, de laatste 20 kilometers door duingebied, prachtig. Even de fietsen aan de kant om over een duin heen te kijken, gigantisch groot strand zover je kunt kijken rechts Frederikshavn, links Skagen, en niemand op dat strand, wat een stilte ik werd er gewoon emotioneel van. Niets is mooier dan die machtige zee, het blanke strand en de duinen.

Skagen is een mooi vakantieplaatsje met diverse galerieën, van oudsher kwamen hier kunstenaars vanwege het licht. Een kop koffie met iets lekkers bij Jakobs, een vertrouwd adres voor ons, en toen door naar Grenen waar twee zeeën, het Skagerrak en Kattegat tegen elkaar instromen. Fascinerend om te zien. Met borden werd er gewaarschuwd niet te zwemmen rondom de punt vanwege de verraderlijke stroming. Er liggen nog altijd diverse bunkers en gezien de verschillende groepen leerlingen die er rond liepen is het ook een strategisch en geschiedkundig  stuk Denemarken.

Gepicknickt in Grenen en nog even door Skagen gelopen en ons lopen verlekkeren in een galerie, prachtige originele dingen maar helaas niet geschikt voor onze portemonnee. Op de terugweg werd er een bezienswaardigheid aangegeven op 1 km van de weg gelegen, wat doen we? Ach pik maar mee, dus linksaf de duinen in, voorbij een parkeerplaats, en nog verder de duinen in, nog eens een duin over, prachtig gebied maar geen bezienswaardigheid te ontdekken, omdraaien en jawel daar kwam een witte toren boven de bomen uit, gewoon langs op gestoomd.

Uiteindelijk hebben we vandaag 95 km. gefietst en ontzettend genoten van deze bijzondere dag, het leven is goed voor ons!

1. Klaas:
    22 mei 2016
    Nou, het ruisen van de wind en het gefluit van de vogels in de (olijf)bomen, gecombineerd met de aanblik van de bergen rondom en het zwembad met mijn lief vlakbij is toch nog net iets mooier