Vrijdag 13 mei 2016

13 mei 2016 - Frederikshavn, Denemarken

Vrijdag, 13 mei 2016

Een van mijn eerste taken vanmorgen was het oprollen van het dekzeil van het zwembad. In bed had ik liggen te bedenken of ik zou gaan joggen maar na die 90+ kilometers van gisteren, ook al was het een vlak traject, leek me dat niet zo verstandig. De camping heeft een overdekt zwembad en nu het nog zo rustig is, is het wellicht een goed plan om er nu gebruik van te gaan maken. Mijn plan kreeg zowaar bijval en daar lagen ze met z’n tweetjes baantjes te trekken! Het was behoorlijk warm water en de ruimte benauwd, maar mijn lijf vond het heerlijk! En, ik ben de handstand nog niet verleerd..

Op ons gemak ontbeten nog in de zon in korte broek maar je voelt het frisser worden. Ondertussen is er wat meer bedrijvigheid om ons heen, de eerste pinkstergasten komen binnen. Wij stappen op de fiets om Saeby te gaan bezoeken, een sfeervol, authentiek plaatsje 17 km onder Frederikshavn. Onderweg zien we dat ze op het palmenstrand nog steeds met de inrichting bezig zijn.

In Saeby uiteraard de kerk bekeken en wat rond gewandeld. Ook hier weer zijn huizen en andere gebouwen in vrolijke gele kleur geschilderd. Bij de VVV ansicht kaarten gekocht maar niet kunnen schrijven, een bakkie gedaan en Ben een broodje garnalen dat voor herhaling vatbaar is. Nou wie weet, ze hebben er van het weekend ook een Jazzfestival. Op de heenweg hebben we een campingzaak naast de snelweg zien liggen waar we ook nog even langs willen, hoe kom je daar als fietser? In ieder geval door te klimmen! Na de vlakke tocht van gisteren had ik niet verwacht dat we hier nog zouden moeten klimmen, wat heet, het ging tot een paar keer toe behoorlijk steil omhoog! Maar daar worden we dan ook weer ruim voor beloond. Machtig mooi vergezicht, gele koolzaadvelden, de verschillende tinten groen van de dalen en daarachter steeds weer het Kattegat, magnifiek! Warempel ook nog in de campingwinkel terecht gekomen en met lege handen weer naar buiten. We wilden voor een buitenlamp kijken maar waren niet overtuigd, hele mooie serviezen maar we hebben net een nieuw, dus gekkenwerk, doorlopen.. Midden in de winkel staat daar onze caravan te pronken, precies dezelfde maat, bekleding, indeling alleen een stuk duurder, Denemarken kent zijn prijzen. Terug naar de camping. Vandaag hebben we voor het eerst(sluier)bewolking en staat er een fikse wind. Op de camping als eerste mijn lange broek en sokken aangetrokken het kon wel eens de laatste dag van de korte broek zijn geweest. De buren zijn ook gearriveerd, vaste staanplaatsen, de een met één de ander met twee honden, och, och, die Floor ze had het hier vast naar haar zin gehad. Na het eten nog even een stukje gewandeld  over de camping, het strand en de bossen, ’t was opnieuw een lekkere dag. 39 km. gefietst.