Donderdag 14 september 2023 van Palas de Rei naar Santiago de Compostella

14 september 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Valse start van de dag. We staan extra vroeg op om 7.00 uur te kunnen ontbijten. Valt eerst het haakje van de douche uit de muur en beneden is de boel nog afgesloten. Er hangt een briefje op de deur dat ze even naar het centrum is. Dan pakken we onze tassen en ontbijten we in een restaurantje.  Overal is het al druk met pelgrims. Het leek wel de start van de 4-daagse zoveel mensen zo vroeg op de been.

Het eerste stuk van de route ging langs een drukke weg tot voorbij Melide. Daar wensen we de twee Noordhollandse fietsers die we al vaker onderweg getroffen hebben succes voor de laatste etappe.

Pas na 22 kilometer schiet ik wat foto's dat is laat voor mijn doen maar er is ook niet veel bijzonders te zien of te melden.

Zijn we van die drukke weg af komen we op een weg terecht waar vrachtverkeer aan en af rijd voor het aanleggen van een nieuwe snelweg.

Pas hierna wordt het ontspannener fietsen nou ja...bij wijze van spreken...want wat een klimwerk was het weer vandaag! Maar nu ging het over landelijke wegen veelal door eucalyptusbossen. Bomen met hele vreemde stammen. En door dorpjes en tussen maisvelden, appel -en kastanjebomen met in de berm kleine fel gele vlindertjes.

We volgen de route volgens het boekje die ons over een nationale fietsroute  voor wielrenners stuurt. Bij 37 graden 5 km per uur tegen hellingen op kruipen. Wie nog ooit tegen me zegt dat hij hard gewerkt heeft krijgt dit verhaal van me te horen. Da's pas werken!

Ik vind het jammer dat we geen een camino wandelaar of fietsers meer tegenkomen. Schept toch een band meer van die zwoegers te ontmoeten.

Het valt ons tegen hoe we Santiago binnen komen, niet eens een plaatsnaambord tegengekomen.  En de laatste kilometers de fiets een fikse helling op duwen richting kathedraal waar we om 16.15 uur door een aardig Nederlandse knul op de foto gezet worden.  Are you Dutch?

Een verdiend biertje voordat we het hotel gaan zoeken. En dat werd een speurtocht terwijl de pijp al zo leeg was, we moesten onderweg zelfs alle tassen van de fiets halen om de fietsen één voor één over een trap naar boven te tillen.

Nu zijn we lekker opgefrist en wat bijgekomen en gaan we de stad in. De bedoeling was om twee nachten te blijven maar aangezien ze hier de hoofdprijs vragen blijven we er eentje in hotel Ciudad de Compostela. En hebben we voor morgen een hotel op een kilometer of 20 hiervandaan zodat we ook morgen nog wat uurtjes in Santiago de Compostella rond kunnen dwalen.

Kilometers vandaag: 82, totale kilometerstand 833,  gemaakte hoogtemeters 1282.

1. Erik:
    Well done! Zo'n respect voor jullie 👍👌
    Maar uhhh hoe is het met Ben vandaag gegaan na de val van gisteren?
  2. Ellie:
    14 september 2023
    Wat een knapperds zijn jullie. Echt respect wat jullie hebben gedaan? Met Ben alles goed? Geniet nog even lekker 😘
  3. Tiny:
    14 september 2023
    Geweldige prestatie. Wat een avontuur! Geniet morgen van wat rust!
    Groetjes
  4. Nel:
    14 september 2023
    Proficiat met het halen van het doel 👍🏻begrijp ik het goed dat jullie nog door fietsen naar Porto? niet vergeten nog naar de mis te gaan!
  5. Herman en Dora:
    14 september 2023
    van Harte PROFICAT ,jullie droomreis in vervulling , prachtig wat een geweldige prestatie, geheel met eigen energie. geniet morgen van een rustige dag . lekker slapen straks .
  6. Gerty:
    Toppers!
  7. Rina:
    Knap gedaan👍👍
  8. Egbert:
    15 september 2023
    Op naar Porto! Via Finisterra of is dat te ver?
    In ieder geval goed bezig !
  9. Anita:
    15 september 2023
    Pufff pufff. Wat geweldig. Ik moet dus opletten als ik weer bij jou kom.....over hard werken. Haha.
  10. Kees en Tonnie:
    15 september 2023
    Ben en Monique Proficiat met het bereiken van Santiago de Compostela, wij weten uit eigen ervaring dat het inderdaad hard werken is maar ook genieten wat we uit jullie verhalen ook lezen.
    Nu op naar Porto, veel succes en fietsplezier met de laatste etappes.