Elfstedentocht dag 3

7 september 2021 - Leeuwarden, Nederland

Dinsdag 7 september 2021

Ook vanmorgen zaten we om 9.15 uur weer op de fiets op weg naar Leeuwarden via Dokkum. Even voor de duidelijkheid Franeker - Leeuwarden is 10 km wij hebben er een tocht van 95 km opzitten!

Al snel komen we in het plaatsje Dongjum waar een wegomlegging is waardoor we op de verkeerde route terecht komen. Niet dat de tocht daar door langer is geworden met behulp van de app konden we de route aanpassen en is hij als volgt geworden:

12,45,47,21,42,36,11,50,63,65,44,17,53,04,03,90,34,13,75,76,18,19,26,27,29,32,

40,41,73,01,30,25,24,80,23,12,10,11,9,12,36,4,22,24,85,64,63.

Na 34 km kopen we in Ferwert bij de Spar een ice macchiatio en een paar koeken die we op een bankje met gehaakte kussens  onder een boom gebruiken. Nog niet een terrasje zijn we tegengekomen tot zo ver. Als ik in de winkel ben maakt Ben een praatje met een oude dame die hem vertelt dat haar man 3 keer de elfstedentocht heeft geschaatst, als eerste die van 1963, en 4 keer heeft gefietst.

We komen door Hegebeintum waar een historische terp ligt. De Waddenzee is nooit ver weg geweest en de zeedijk die we lang zien en waar we bij knooppunt 75  tegenaan rijden is net zo hoog gemaakt als deze terp. Met een bocht rijden we eromheen en kunnen we aan de andere kant er onderlangs verder. Een uitgestrekt kwelgebied met veel paarden ligt tussen ons en de zee en ook Ameland is te zien. We fietsen tussen de schapen naar Holwerd waar de boot naar Ameland vertrekt.

In Dokkum pauzeren we voor de tweede keer we hebben dan 65 km erop zitten en heb ik de pijp aardig leeg. We vinden een geschikt plekje langs de vaart op een hele oude stenen bank uit 1901 na zo lang op mijn zadel gezeten te hebben was hij zeer comfortabel!

Van Dokkum is het dan nog 25 km naar Leeuwarden waar we alleen de vaart maar voor hoefde te volgen. Dat gaf wat leven in de brouwerij, verschillende jachten in alle maten en spelende kinderen op het water. We hebben verschillende campings gepasseerd en de fietsroute liep zelfs over een kampeerplaats heen. In Burdaard was het een hele bedrijvigheid en pakken we nog een terrasje bij de brug. De volgende bekende brug is die van Bartlehiem waar we tegenop  op moeten lopen.

Tegen 17.00 uur arriveren we in Leeuwarden en crossen we nog een minuut of 20 op de navigatie naar onze overnachtingsplek, een b&b in een grote hoeve vlakbij het centrum. Grote zit/slaapkamer, eigen keukentje en wc en douche. Leuke stek! Johannastate heet het.

Net als gisteravond halen we wat te eten bij de supermarkt en eten we "thuis", benen op de bank en dit verslag maken.

Water is nergens ver weg in Friesland maar je staat toch raar te kijken als er een jonge vrouw in bikini, dat ook nog eens op ondergoed leek, s-avonds in de Albert Heijn boodschappen aan het doen is.

Nog geen enkele foto van Leeuwarden kunnen maken dat gaan we morgen als eerste doen voordat we aan de laatste etappe beginnen. Van  Leeuwarden naar IJlst waar de auto nog hopelijk op ons staat te wachten. De 11 steden zijn aangedaan en nee nog geen 11 kroegen...

1. Elly van Os:
    Jemig wat een eind !
    Zó knap.
    Je ziet wel veel tijdens het fietsen wat je met de auto mist allemaal.
    Superleuk weer je verhaal. Mooi ook die foto van die zonnebloemen 🌻
  2. Egbert:
    7 september 2021
    Ziet er mooi uit! Lekker relaxes fietsen in een mooie omgeving en natuur. Goed weer en lekker gezond! Groetjes Mirjam en Egbert
  3. Mariëtte:
    7 september 2021
    Perfecte reclame voor Friesland, jullie foto's. Misschien inleveren bij de VVV voordat jullie weer naar huis gaan? Nog veel plezier en goede terugreis.
  4. Ineke:
    7 september 2021
    Respect hoor voor jullie, ook een mooi verslag weer. Veel plezier in Ljouwert!
  5. Annelies:
    Respect en succes
  6. Nel:
    7 september 2021
    Heerlijk fietsen met blauwe luchten, bofferds! En we horen niets over tegenwind, wat je in Friesland ook behoorlijk kan opbreken. Nog veel plezier de laatste etappe, Nel
  7. Gerty:
    8 september 2021
    Mooie tocht maken jullie weer. Gelukkig schijnt t zonnetje lekker! Geniet!