Maandag 20 mei 2019 van Keulen naar Andernach.

20 mei 2019 - Andernach, Duitsland

Nog wat foto’s van Keulen maken, mijn helm verstellen en dan is het al 9.45 uur als we op het fietspad langs de Rijn zitten.

Ook van het hotel nog foto’s genomen het was een bijzondere locatie met een milieuvriendelijk ontbijt. Niets van het aangebodene zat in verpakking, het enige afval aan tafel was mijn theezakje en de eierschalen.

De weersvoorspelling is niet best dus heb ik mijn regenbroek en schoenhoesjes achterop gedaan, klaar om te pakken mocht het nodig zijn. Na 16 kilometer begint het wat te druppen maar de gevallen regen van vandaag mag geen betekenis hebben, het spul is achterop gebleven. Het was wel een grijze dag, de zon heeft zich niet door de bewolking heen kunnen werken. En daardoor was ook de temperatuur een groot verschil met gisteren en eergisteren.

We zijn heel wat vakantiefietsers tegengekomen, sterker de fietsers die we tegen zijn gekomen waren stuk voor stuk net zo bepakt als wij. Aan eentje bij het stoplicht gevraagd waar hij op af ging, eindbestemming Wenen. Wij naar Grado in Italië gaf ik hem ten antwoord in mijn beste Duits/Engels/Nederlands. Toen groette hij met ciao, zou hij nou echt gedacht hebben dat we onderweg naar huis waren...?

Vandaag was het wel een eenvoudig te volgen route, alsmaar de Rijn volgen. De meeste tijd hebben we door het groen gefietst, af en toe met een boogje om wat industrie heen maar dan weer snel terug langs de Rijn met alleen het geluid van vogels om ons heen.

Na 39 kilometer pauzeren we in Bonn, waar Ben ontdekt dat hij geen handschoenen meer heeft. Niets nieuws, wel jammer, bijna iedere fietsvakantie gaat het fout..

Na Bonn doemen de eerste bergen op aan de overzijde van de Rijn. Toch jammer dat het niet wat helderder weer was dat was voor de vergezichten mooier geweest. Een groot gedeelte van de route van vandaag hebben we overigens al ooit gefietst toen we op een camping net buiten Keulen hebben gestaan. Ik was het vergeten maar bij het zien van het terrein kwam het weer boven.

In Remagen zijn we nog even afgestapt voor wat sight seeing en dan arriveren we tegen 16.00 uur in Andernach, hotel zum Anker. Het hotel zit tegen een oude stadspoort aangebouwd. Op deze poort bordjes van hoog water, niet te geloven dat het water ooit zo hoog heeft gestaan!

Voor het avondeten halen we het een en ander bij de Rewe dat we op de kamer eten en dan lekker met de benen gestrekt nog wat lezen en rusten. Met Ben gaat het goed als hij maar niet te lang zit. Als het zo blijft denkt hij de route wel uit te kunnen fietsen.

Totale afstand vandaag: 84 kilometer.

1. Ineke:
    20 mei 2019
    Toppers hoor, fijn dat het goed gaat met Ben!
  2. Mariëtte:
    20 mei 2019
    Het was hier vandaag ook erg somber weer, lijkt me behoorlijk fris op de fiets. Gelukkig weinig regen, dat is ook weer wat.
  3. Anita:
    20 mei 2019
    Gezellig verhaal. Met Bert z'n ni e uwe knie gaat het ook goed. Kan helaas nog niet fietsen maar zijn tijd komt no f wel. Morgen hoop ik iets meer zon voor jullie.🚴‍♂️🚴‍♀️
  4. Nel:
    20 mei 2019
    Bekende plaatjes van de Rijn. Leuk verhaal en beter een knie die het weer doet dan handschoenen
  5. Margo Huizinga:
    21 mei 2019
    Fijn dat jullie het zo goed als droog hebben gehouden. Wij gelukkig ook. Hoe gaat het met jouw knie, Monique?
  6. Elly van Os:
    21 mei 2019
    Leuk verhaal wederom.
    Ik zag zojuist een heel pak regen hangen boven Duitsland
    Beloofd niet veel goeds voor vandaag 😥