Pamplona/Santiago de Compostella/Porto

2 september 2023 - Pamplona, Spanje

Vrijdag 1 september 2023

Eerst was er daar die corona dan de zorg om mijn moeder nu na 4 jaar en veel twijfels het afgelopen jaar gaat onze trip naar Santiago er dan toch van komen. Kunnen we het nog wel, zou het niet veel te zwaar zijn? We zijn onderweg en gaan er achter komen!

We hebben er voor gekozen om met de fietsvakantiebus vanuit Breda naar Spanje te reizen en vanuit Porto terug te vliegen. De fietsen blijven achter in het laatste hotel en worden door Camino fietstransport thuis bezorgd.

Onze Koga's Travelers van bijna 9 jaar oud zijn goed nagekeken , ikzelf heb een onderhoudsbeurt bij de fysio ondergaan, Ben zijn artrose is er niet minder op geworden maar we durven het avontuur aan.

Ruim voor tijd zijn we in Breda waar al 2 mannen staan te wachten, een pelgrim en een fietser. Na ons komt nog een stel met flinke accu's op hun fietsen en een vriendelijke Belg. De bus is mooi op tijd en als de fietsen en bagage opgeborgen zijn moeten we wachten op Conny. Daar is een telefoontje van gekomen dat ze gevallen is onderweg en zo vertraging heeft opgelopen. Gelukkig niets ernstigs maar iedereen weet wie Conny is. En als ze fietst zoals ze praat is ze zo thuis.

We zijn met een gezelschap van 23 waarvan 1 wandelaar en 6 vrouwen. Allemaal hebben ze hun fietsverhalen maar wat me verbaasd is dat er verschillende die we gesproken hebben al diverse keren naar Santiago zijn gefietst en gelopen. Het zal voor ons toch once in a lifetime zijn.

Sommige gaan net als wij naar Santiago maar toch een flink aantal gaan andere routes maken, o.a. naar Madrid en Sevilla en Conny fietst zoals gezegd naar huis,  wel stoer als vrouw alleen,  doe het haar zeker never nooit nie na!

Na diverse stops zetten we om 5.40 de eerste groep af in  Plage de Moliets het is nog hartstikke donker maar gelukkig wel droog. Onderweg is het flink tekeer gegaan, werd wakker van de felle flitsen weerlicht en de regen slaat als een dolle tegen de voorruit. Wanneer neemt een chauffeur de beslissing de bus aan de kant te zetten? Wat een verantwoording!

St. Jean -Pied -de -Port is de tweede uitstapplaats en dan zijn we nog maar met 5 personen over voor Pamplona. Waar we om 7.55 weer voor vertrekken. Haarspeldbochten....

Onderweg zien we verschillende groepjes pelgrims in poncho's gestoken tegen de regen.

Chauffeur biedt aan door te rijden naar de stad i.p.v. ons in de middle of nowhere bij een camping af te zetten zoals de bedoeling was. Om 9.25 wordt mijn fiets uit de kar getild en pas om 12.15  staan we doorweekt voor Hotel Castillo de Javier. 2x geschuild niet normaal wat er naar beneden komt. Ben kan de route op zijn mobiel niet lezen door zijn natte bril en de condens op het regenhoesje van zijn tas waar de mobiel onder zit, 7,5 km afzien  zo zijn we nog nooit eerder gestart. Lopen gaat uiteindelijk beter over de natte kinderkopjes waar vette druppels op blijven spatten.

Nu staan we al bijna een uur in de bar van het hotel te hangen in ons natte plunje. Ze zijn nog steeds met de kamer bezig . Spaanse 20 minuten..... Ik wil douchen!!

Hopelijk vanaf mogen een fietsreisverslag.