Zaterdag 25 mei 2019 van Tauberrettersheim naar Herrieden

25 mei 2019 - Herrieden, Duitsland

Te vroeg voor het ontbijt dan maar eerst de fietsen aan de overkant van de straat uit de stalling halen en uit meligheid Ben zijn helm aan een rollator gehangen plus een van de bidons erin om een foto te maken hoe we volgend jaar op reis kunnen gaan. We zitten al op eenderde van onze tocht en eerlijk gezegd had ik vorige week niet gedacht dat we zo ver zouden komen. Maar zoals Ben zelf zegt fietsen gaat het hem nog het beste af, in en uit bed of opstaan als hij even gezeten heeft blijft pijnlijk maar dat zou hij thuis ook hebben. Dus laat die rollator een geintje blijven!

Iets over half 9 gaan we weer op pad als eerste naar Creglingen ook weer een hele oude stad met diverse bezienswaardigheden die we even laten voor wat ze zijn, er volgen er nog genoeg. Na deze stad komt de eerste pittige helling, halverwege moet ik eraf om wat foto’s te maken en als ik bovenaan kom staat Ben met een stel uit Brabant te praten. Zij fietsen van de camping naar Rothenburg.

Rothenburg ob der Tauber, ondanks dat we daar ook ooit gekampeerd hebben fietsen we toch 400 meter omhoog om de stad, met zijn vele bezienswaardigheden waar onder de stadsmuren die een lengte hebben van drie kilometer compleet met poorten, nog een keertje te bezoeken. Het is er een drukte van belang en voor een kop koffie weten ze daar flink de prijs. Voordat we naar beneden zoeven trekken we toch onze jassen weer aan, het is een stuk frisser geworden en het dreigt te gaan regenen. Als we beneden de route aan het zoeken zijn komen we hetzelfde stel weer tegen, zwaaien en door.

Ergens in de routebeschrijving is er iets fout gegaan, we fietsen om Rothenburg heen en aan de andere kant mogen we weer die berg op, en komen we weer langs een van zijn poorten. Nou de jassen kunnen wel weer uit!

Na Gebsattel verlaat de route het dal van de Tauber en klimt het de beboste heuvels van natuurpark Frankenhöhe in. De naam zegt het al...het hoogste punt ligt hier op 500 meter! En het wordt steeds warmer.

Vervolgens komen we in het wijde dal van de Altmühl, het gebied verandert merkbaar. We fietsen hier ook niet meer over fietspaden maar over rustige B- wegen met de bergen op flinke afstand.

In Herrieden doen we onze boodschappen voor het avondeten en zijn we tegen half vier bij  Landgasthof Birkel, twee kilometer buiten Herrieden.

Ondertussen dat Ben ons gaat aanmelden maak ik een foto van de lucht met de gedachte dat we weleens net op tijd binnen zouden zijn. En ja voordat we gedoucht zijn valt er een fikse bui en onweert het flink! Als we wat later naar beneden gaan om wat te drinken weten we niet wat we zien, het water loopt er langs de lampen naar beneden, overal staan emmers en bakken water op te vangen en ondertussen zitten er toch gezelschappen te eten, wat een drukte.

We eten er een aspergesoep en nemen ons biertje mee naar de kamer dan kan ik aan het verslag beginnen en Ben een andere overnachting voor morgen zoeken, eentje waarvoor we niet een stevige helling over hoeven. Mijn missie is weer geslaagd, die van Ben niet. Het blijft bij hetzelfde hotel waar we voor de laatste kilometers een 500 hoogtemeters moeten maken. Maar dat is morgen..

Vandaag hebben we 77 kilometer gefietst, 677 kilometer in onze eerste vakantieweek.

max. snelheid vandaag 37 km, hoogtemeters 689, gemiddelde snelheid 15

1. Elly van Os:
    25 mei 2019
    Kun je ook weer van je bucketlist schrappen;

overnachten in hotel waar de water naar binnen stroomt.
  2. Anita:
    25 mei 2019
    Wat leuk. Rotenburg is voor ons jarenlang een tussenstop geweest als we naar Oostenrijk gingen. In Detwang ( plaatsje in de beurt en daar een camping) stonden we dan 1 of 2 nachten. Geweldige omgeving. Jullie zien veel mooie dingen. Kop op voor morgen weer.🚴‍♀️
  3. Margo Huizinga:
    26 mei 2019
    Weer goed gedaan, mensen en watfijn sat de buien vallen als jullie weer binnen zijn😁. Ook wij hadden wat dat betreft geluk vandaag!
  4. Nel:
    26 mei 2019
    Weer een mooi verhaal, jullie schieten lekker op